reede, 1. juuni 2007

kus elab veemõõtja?

See uus minu uus töökoht, kus ma nüüd olen, see on sihuke elamu-kommunaalispetsiifiline. Mul on siin üks majatäis elanikke, kes peavad iga kuu lõpus mulle veenäidud saatma. Noh parasjagu laekubki mulle siin küll veenäite, küll veearvesti näite, küll veemõõtja näite, aga ÜKS teatas, et tema juures veemõõtjat ei ela ja tema saadab mulle - ma pean kohe ta meilist veelkord üle kontrollima, kuidas see täpselt oli - veemõõdusõlmede näitusid.
Kui sa oled spetsialist ja väga täpselt tead, mida mingi termin tähendab, siis oma spetsialiteedi alal kaotad sa automaatselt võime keelt normaalselt kasutada. Normaalselt: otstarbekalt ja heakõlaliselt. Me kõik kuidagi lihtsalt teame, mida mingi sõna tähendab, aga spetsialist, kes kasutab seda sõna terminina, ei tea enam, mida see sõna KEELES tähendab, mida see sõna teistele tähendab. Terminina kasutatav sõna läheb spetsialisti jaoks keelest kaotsi. Termin kaotab oma tavalise tähenduse ja hakkab tähendama midagi väga täpselt määratletut ja AINULT seda. Samas kõigi teiste jaoks on selle sõna tavalised, ebamäärased ja laialivalguvad tähendused ikka alles. Nüüd on sellel sõnal spetsialisti jaoks üks tähendus ja kõigi teiste jaoks pisut teine tähendus. Spetsialist ja "teised" ei mõista enam üksteist. Mõiste täpsustamine on mõiste keelest võõrandanud, parema arusaamise asemel on saavutatud arusaamatus, vastastikune vääritimõistmine.
Meie juhtimise õppeaine lektor teatas muuseas, et autojuhtimine pole üldse juhtimine ja niisugust sõna ei tohiks kasutada.
Abipolitseinike koolitusel luges jurist ette marodeerimist käsitleva paragrahvi ja teatas, et kuna marodeerida saab ainult lahinguväljal laipade ja haavatute kallal, siis ei tohiks ajakirjandus seda sõna aprillisündmusi käsitledes pruukida.
Mina ise sattusin ausalt suurde segadusse, kui mu koduse korteriühistu esimees aastakoosolekul ütles, et "kõik maksud on ju tõusnud..." Mis maksud? Me pole ju käibemaksukohuslased, ja ega käibemaks pole ju tõusnud ka; palgaga seotud makse maksame ühe kojamehe poole kohaga töö eest ja ka need maksud ei tõusnud, vastupidi, tulumaks hoopis langes, ahjaa, töötuskindlustusmaksed ju ka langesid, kuigi summa on selle alla-miinimumu palga pealt täiesti märkamatu; aktsiisid meid ei puuduta; "MIS MAKSUD?" - "Küte ja vesi." - "Aaa. Need pole maksud, need on kommunaalmaksed." - "Aitäh parandamast."
No ma ju tean, et maksud jagunevad riigi- ja kohalikeks maksudeks ja et need muud asjad, mida kah makstakse, need on MAKSED.
No mul siin tööl selles veenäitude-majas elavad igasugused tehnikakõrgkooliga seotud inimesed, õppejõud sealhulgas, äkki see veemõõdusõlmede mees lihtsalt teab väga täpselt, kuidas neid asju nimetama peab. Guugel võib abiks olla...
No mis ma ütlesin. Ehitusteaduskond, Keskkonnatehnika instituut, VEETEHNIKA õppetool. Lektor, doktorant. Sellepärast siis ei paindugi keel ütlema "veenäit". Nii nagu minu keel ei paindu ütlema "kommunaalmaks" (peab olema: kommunaalmakse;)

Kommentaare ei ole: