kolmapäev, 24. veebruar 2010

linnuvaatlusblogi

Vanasti olid linnalinnud varblane ja tuvi. No see oli küll ammu vanasti, kajakas lisandus kah juba päris hulk aega tagasi.
("On olemas kahte sorti linde. Kui on suur, siis on tuvi, kui on väike siis on varblane." Vaat selline põhjapanev ornitoloogiline seisukohavõtt. "No aga luik?" - "Suur, järelikult tuvi.")

Minul olid pikka aega põhilised aknalaualinnud tuvid. Huvitav, Viru keskuse bussiterminaalis on nad alles, aga minu Pääsküla korteri aknalauale pole juba ammu ühtegi sattunud. Ka kajakaid pole ma tükk aega tähele pannud. Prügimäe sulgemine? Ja varblased? Millal ma üldse viimati kusagil varblast nägin? Kuulge, kas meil üldse on enam varblasi? Suvel? Kesklinnas?

Tänapäeval on nii, et kui väike, siis tihane. Minul on ainult rasvatihased, emal teises linnaservas ka sinitihased ja sootihased. Aga see suur must (peaaegu sama suur kui tuvi, ainult et palju saledam), see on musträstas. Neid on teistel ka, alles me töökaaslasega arutasime asjalikult, et minul on selline kollase nokaga musträstas, aga temal on millegipärast hoopis teist sorti musträstas, selline musta nokaga ja mu emal on ka musta nokaga.

Vat nüüd ma uurisin vanarahva käest välja, et kollase nokaga on isane ja musta nokaga on emane musträstas. Ja kumbki pole kuldnokk, sest kuldnokad on sellise kirjuvõitu sulestikuga hoopis.

5 kommentaari:

Manjana ütles ...

aa kuhu sa varesed jätsid? mul on varesed ka. rasvatihaseid on kõige rohkem. mu arust olid suvel ikka varblased ka.

musträstast on mul too kollase nokaga variant. lugesin internetist, et pidavat talvel soojale maale lendama. ma avastasin paar nädalat tagasi ühe tuisuga hoovis auto all kükitamas. ja veel oli internetis kirjas, et maapinnal musträstas hüppab. minu oma kõndis ka.

Anonüümne ütles ...

meil siin maal on ka varese- ja haki-tüüpi tuvid. üks neist lõi oma noka nii õnnetult rasvapalli kinni, et tükk tegu oli minemasaamisega enne kui varblase tüüpi tihased jõudsid kohale lennata ja peksa anda :)

Oop ütles ...

Rähn-tyypi ja part-tyypi tuve esineb ka. Kord nägin isegi pöialpoiss-tyypi tihast, puukoristaja-tyypi tihastest rääkimata. Õnneks on talv siiski lihtne. Kevadel läheb keerulisemaks, kui saabuvad kurg- ja hani-tyypi tuvid ning muud masuurikad.

ieska ütles ...

kollase nokaga must lind, kes ei ole kuldnokk - järelt kuldrästas! :P

Anonüümne ütles ...

Linnuvaatluspäeval oli meie viirpuu heki all marju või seemneid nokkimas kollase nokaga must lind. Pildistasin, kuid ei jõudnud ära saata. Täna on neid juba kaks, teine tuli eile juurde. Istusid okstel ja siis lendas üks ära ning teine, see kollase nokaga asus uuesti hekialust lahti siblima ja sööma. Nii on ta kogu hekialuse läbi siblinud, arvan, et see lind oli ka jaanuaris seal, kuid ei pannud lihtsalt tähele.